Montessori Lyceum
Gooise Meren
Het Montessori Lyceum Gooise Meren is een compleet nieuwe school die van start gaat in Naarden. Het wordt een brede school voor mavo, havo, atheneum en gymnasium. Ze gaan les geven volgens de Montessorimethode waar ze extra aandacht besteden aan kunst en cultuur, digitale technologie en duurzaamheid.
Vraag vanuit de opdrachtgever
Vanuit de directie kregen we de vraag neergelegd om de school te positioneren en te voorzien van een eigen passende merkidentiteit en deze te realiseren in alle middelen. We waren meteen enthousiast, dit is waar de verschillende diensten van de Toekomst perfect op aansluiten! Een mooi project om vanaf scratch te werk te gaan, strategisch advies te geven, een cool concept te bedenken en helemaal uit te werken tot campagneniveau.
Ons werk
Marktonderzoek en positionering
Voordat we aan de slag zijn gegaan met de merkidentiteit hebben we eerst een marktonderzoek laten doen onder ouders met kinderen in de leeftijdscategorie 10 – 16 jaar in Gooise Meren. Ook is er nagedacht over de positionering van de school ten opzichte van de concurrerende scholen in de directe regio. We zijn in een creatieve workshop aan de slag gegaan met de merkwaarden en het moodboard en richting gegeven aan de merkarchitectuur. We hebben de positionering opgesteld, de merkwaarden uitgewerkt en de brandstory geschreven. Hier kwam ook de mooie pay-off ‘Jij maakt morgen mooier’ uitrollen.
Visuele identiteit
De visuele identiteit van een merk begint bij een moodboard en archetype waar we meerdere merkconcepten voor ontworpen hebben. Na duidelijke keuzes vanuit de opdrachtgever hebben we het logo en bijpassende huisstijl ontworpen met typografie en kleuren. De visuele identiteit hebben we uitgewerkt in diverse uitingen met een duidelijk huisstijl handboek.
Website
Op basis van de visuele identiteit is er een website ontworpen. Een website die aansluit bij de doelgroep en het doel om aanmeldingen te genereren. Na een aantal feedbackrondes stond het ontwerp vast en konden we van start met de ontwikkelingsfase. Het development team is aan de slag gegaan en heeft de website gebouwd. Vervolgens heeft de contentmanager de website gevuld met alle content waarna we de website goed doorgetest hebben op alle devices. Na akkoord van de opdrachtgever kon de website live gezet worden. Kom maar op met die aanmeldingen!
Wervingscampagne leerlingen
Verder moesten er natuurlijk ook leerlingen voor deze nieuwe school geworven worden en dus was het tijd om na te denken over een wervingscampagne! En wat werkt hiervoor beter dan een introductie video met leerlingen. Met ons castingbureau hebben we jonge modellen (kinderen) geselecteerd die we voor deze videoproductie konden inzetten, omdat de school nog nieuw is en zelf nog geen leerlingen had. Een fotoshoot kon hierin niet ontbreken, want voor een website (en online marketing) is er goed en aansprekend beeldmateriaal nodig.
Het resultaat
Strategisch advies en positionering, een merkidentiteit, een website en een introductie video. Daar begon het mee. Maar dat was nog niet alles, want om een nieuwe school in de markt te zetten en aandacht te genereren is meer nodig. Zo werd ons sign team er ook bij betrokken. Er moest tenslotte ook wat op en om het schoolgebouw komen zoals een opvallend spandoek en vlaggen. De naamsbekendheid van de school moest ook online groeien. Instagram leek ons hiervoor het perfecte kanaal om de school op te promoten en daar hebben we campagnes op gedraaid.
En het resultaat mag er wezen. De compleet nieuwe school kon namelijk gelijk vier klassen vullen! Een erg mooie prestatie natuurlijk en niet geheel onbelangrijk, een blije klant!
“Ik vind dat De Toekomst zich kenmerkt doordat heel goed wordt meegedacht met de wensen en behoeften van de klant en de grote flexibiliteit. De Toekomst heeft ons echt geholpen om onze school op een onderscheidende manier te presenteren. Zo gebeurde het meer dan eens dat wij heel snel iets nodig hadden. Dankzij De Toekomst is dit steeds gelukt. De Toekomst is ons aangeraden door een collega uit het onderwijs. Ik zou het zelf op mijn beurt willen aanbevelen aan andere collega’s.”
Jan Adels – Rector Montessori Lyceum Gooise Meren